În 2019, numărul românilor care au făcut cumpărături online a crescut cu 27%, comparativ cu 2017

În 2019, cu 27% mai mulți români au făcut cumpărături online de produse sau servicii, cel puțin o dată pe lună, comparativ cu 2017, conform studiului anual privind piața de e-commerce “Comerțul electronic pe piața din România”. Studiul a fost realizat de către iSense Solutions special pentru GPeC SUMMIT, cel mai mare eveniment de E-Commerce și Digital Marketing din România, care a avut loc în perioada 4 – 5 noiembrie 2019.

Studiul prezintă evoluția pieței în ultimii trei ani și este reprezentativ pentru mediul urban, acolo unde volumul de tranzactii este semnificativ pentru realizarea unui astfel de studiu.

De la an la an, numărul celor care fac cumpărături online crește, astfel că, în 2019, cu 27% mai mulți români au achiziționat produse sau servicii online cel puțin o dată pe lună comparativ cu 2017. Față de 2018, creșterea din acest an a fost de 10%.

Profilul celor care cumpără frecvent online

20% dintre români cumpără frecvent de la magazinele online. Ei sunt mai mult bărbați (56%), au venituri mai mari, majoritatea sunt proprietari de business sau manageri (20%), au familii cu mai mulți membri (în medie, 4 membri/ gospodărie), au copii mici (peste 20% au copii până în 3 ani) și alocă mai mulți bani pentru aproape toate categoriile de produse (produse FMCG, articole pentru copii și îmbrăcăminte)

80% dintre români cumpără ocazional de la magazinele online. Prin comparație, ei sunt mai maturi decât cei frecvenți, au mai mulți pensionari printre ei (23% sunt pensionari) și preferă categorii de produse precum: bilete de transport, produse erotice și produse de telecomunicații.

De unde cumpără românii online?

Un top 10 magazine online: eMAG (8 din 10 români cumpără de la eMAG), OLX (36%), Altex (33%), Okazii (26%), Elefant (25%), H&M (20%), Carrefour.ro (19%), CEL.ro (17%), Fashion Days (17%) și Bilete.ro (17%).

Categoriile vedetă sunt: îmbrăcăminte, încălțăminte, computere, accesorii, software, electronice & electrocasnice, sejururi, servicii de turism, servicii hoteliere, mobilă și decorațiuni, bilete de transport (avion, auto, tren) dar și produse FMCG.

 

Top 3 motive de alegere a unui produs

  1. Prețul produsului; 2. Încrederea pe care o conferă magazinul; 3. Cât de ușor este procesul de cumpărare. Acest ultim criteriu a crescut în acest an, anul trecut fiind pe locul 5 în motivele de alegere a unui produs și este singurul care a crescut în acest top.

Numărul persoanelor care plătesc online cu cardul a crescut în 2019 cu 11%, față de 2018, pricipalele categorii de produse preferate fiind: facturi de servicii și utilități, produse FMCG, produse vestimentare și activități de relaxare/ divertisment.

„Dacă ne uităm la topul produselor cumpărate de români, versus acest top, observăm că acesta diferă, ceea ce ne reconfirmă faptul că românii nu au încă încredere în plata online, din două motive: lipsa de notorietate a multor magazine și lipsa neîncrederii legate de livrare (durată, integritatea produselor etc)”, a precizat Andrei Cânda, Managing Partner iSense Solutions.

Continuă trendul crescător privind incidența cumpărăturilor din online, astfel că, în 2019, cu 27% mai mulți români au achiziționat produse sau servicii online cel puțin o dată pe lună comparativ cu 2017. Față de 2018, creșterea din acest an a fost de 10%.

Cu toate acestea, portofoliul individual de magazine online (de la câte magazine cumpără o persoane) rămâne limitat la sub 10 magazine online pe an (numărul exact este, în medie, de 9 magazine online), în conditiile în care, an de an, numărul magazinelor online crește.