Google: România înregistrează 2,4% din căutările globale de Black Friday

România se situează în a doua jumătate a clasamentului global Black Friday 2017, cu un procent din 2,4% în totalul istoricului căutărilor online, în timp ce, per ansamblu, ţara noastră a înregistrat un salt de 21% la volumul de căutări centralizate în acea zi, relevă un studiu realizat de Google.
“Din punct de vedere al căutărilor de Black Friday, România nu se află de data asta la coada clasamentului. Suntem în a doua jumătate a acestuia, între Polonia şi Ungaria, la 2,4% din totalul căutărilor globale. Noi ne uităm întotdeauna pe date din anul anterior, avem doar istoricul căutărilor şi acolo putem să ne uităm. Evident, Statele Unite sunt foarte departe, dar România se află într-o poziţie favorabilă pentru retaileri şi pentru faptul că nu suntem de foarte multă vreme în fenomenul Black Friday. În ceea ce priveşte comportamentul cumpărătorului de Black Friday, de la un la altul, România este o ţară stabilă, nu mai creşte atât de mult, dar avem şi ţări marcate cu roşu, care au creşteri spectaculoase. Aici avem Elveţia, unde locul acestei ţări era ocupat cu un an în urmă de Japonia, de exemplu. De asemenea, pentru Franţa, sărbătoarea de Black Friday a început să devină un fenomen, la fel şi Germania, Belgia şi Olanda. În acest segment de analiză se observă că România rămâne stabilă. În regiunea noastră, România este foarte stabilă, an la an se află cam în aceeaşi zonă, nu sunt fluctuaţii majore, o creştere de 21% în 2017 faţă de 2016. Polonia este pe un trend crescător, la fel şi Bulgaria care înregistrează un salt de 40%, respectiv Slovacia, cu 30%. Ungaria a crescut, anul trecut, la nivel de interes al user-ului. Acolo se întâmplă mai multe lucruri în piaţă. Există un retailer care încearcă să îşi preia această sărbătoare şi să o împământenească, dar lucrurile se aşază şi acolo”, a explicat Oana Dumitrescu, Industry Manager Travel and Retail Google România.
Conform cercetării, căutările online, în România, de Black Friday, au înregistrat, în 2017, un salt de 21% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent. În acelaşi timp, tendinţa de a cerceta piaţa înainte de sărbătoarea cumpărăturilor din noiembrie pentru alegerea cadoului potrivit a cunoscut un salt de 22% de la an la an, în timp ce interesul pentru shopping în week-end-ul de Black Friday a înregistrat o creştere de 62%.
“Căutările de Black Friday nu scad dramatic a doua zi. Oamenii se aşteaptă, în continuare, să găsească promoţii pe perioada week-end-ului şi fac căutări legate de Black Friday. Ceea ce am remarcat anul trecut vs 2016 este că perioada de dinainte are această creştere de 22%, de luni până joi. Ceea ce s-a întâmplat peste week-end, în schimb, când mulţi retaileri şi-au prelungit ofertele, căutările au crescut cu peste 60%. De aici, deducem că există un interes crescut pentru Black Friday şi ne aşteptăm să rămână şi anul acesta”, a explicat Dumitrescu.
Analiza Google relevă faptul că Bucureşti rămâne în topul cu cele mai multe căutări online de Black Friday (58,9% din total), urmat de Cluj-Napoca (9,5%), Iaşi (8,9%), Timişoara (7,7%), Constanţa şi Braşov (câte 5,4%) şi Ploieşti (4,2%).
“Black Friday a devenit un fenomen şi în România. Atunci, am început să ne uităm mai atent la perioada asta şi la ceea ce se întâmplă, pentru că ne aliniem cumva la un trend global. Noi îi spunem acelei perioadei Query Peak, însemnând un spike global al căutărilor. Este evident perioada de dinainte de Sărbători, când toată lumea, din punct de vedere shopping, abuzează de fonduri pentru cadouri. Un comportament normal al user-ului este să înceapă să caute şi să facă research pentru cadouri, să se inspire sau să găsească de unde să le ia. În noiembrie, există câteva evenimente globale de acest fel, iar Black Friday este cel mai mare. Mai avem Single Days, care este în Asia, sau Cybe Monday Sale, care este în prima luni de după Black Friday, în SUA. Cu alte cuvinte, este o perioadă plină de evenimente comerciale. Ne aşteptam la Black Friday să se dilueze cumva, dar nu s-a întâmplat aşa. Userii sunt în continuare interesaţi şi vedem căutările crescând de la an la an”, a comentat reprezentanta Google România.
Un aspect important scos în evidenţă de studiul întocmit de Google este că aproximativ 68% dintre căutările de pe Internet care conţin “Black Friday” sunt efectuate de pe telefoane mobile sau tablete. “România este una dintre ţările care conduce în această zonă şi în tot ce ţine de achiziţia online, mobilul este un factor important pentru retaileri. Ca să ne facem o imagine a faptului că suntem lideri, spun că procentul în Bulgaria este de 52%, în Cehia de 54% şi în Polonia, cam tot la fel”, a afirmat Oana Dumitrescu.
În ceea ce priveşte categoriile de produse pe care şi le doresc românii de Black Friday, anul trecut s-au consemnat majorări în cazul obiectelor vestimentare, cu un plus de 20%, urmate de Electrocasnice, Produse electronice, Produse de îngrijire personală şi înfrumuseţare, dar şi Home Audio&Video.
Cu majorări de peste 50% al volumului de căutări de Black Friday, mobilierul pentru nou-născuţi şi decoraţiunile pentru camera celor mici au înregistrat un salt spectaculos de peste 200%, în 2017 faţă de 2016. Creşteri relevante au mai fost consemnate la produsele de alimentaţie pentru bebeluşi, jucării pentru nou-născuţi, electrocasnicele mari, produse pentru amenajarea grădinii, terasei sau curţii, mobilier de casă şi decoraţiunile interioare.
La polul opus, cu scăderi de peste 35%, s-au situat tabletele, urmate de produsele bancare şi de asigurări (-25%), laptopuri (în jur de minus 18%), produse de leasing auto, bijuterii, produse pentru îngrijirea părului, jucării, console jocuri, software şi cărţi&literatură.
Studiul Google România relevă că, la nivel general, anul trecut, în România, cele mai căutate produse pe durata Black Friday au fost: telefoanele, televizoarele, iPhone, ceasurile şi mobila.
Potrivit datelor oficiale, vânzările realizate în cadrul principalei campanii promoţionale Black Friday au ajuns, în anul 2017, la aproximativ 200 de milioane de euro, reprezentând aproximativ 7% din vânzările realizate în tot anul.
Sintagma ‘Black Friday’ apare pentru prima dată în articole publicistice ale vremii încă din secolul XIX, în Statele Unite ale Americii (SUA). Asocierea sărbătorii promoţiilor se face, la acel moment, cu criza financiară din 1869. Cea mai veche invocare cunoscută sub numele de ‘Vinerea Neagră’, care se referă la cumpărăturile făcute în cea de-a doua zi după Ziua Recunoştinţei, a apărut într-un buletin de relaţii publice din anul 1961. Numele şi originea sărbătorii sunt împământenite în Philadelphia.
În ianuarie 1966, se stabileşte definitiv titulatura de ‘Black Friday’, prin care se deschide oficial sezonul de cumpărături de Crăciun în centrul oraşului. Este momentul în care blocajele din trafic sunt masive, iar trotuarele devin neîncăpătoare.
La nivel mondial, ultima zi de vineri din luna noiembrie dă semnalul începerii promoţiilor de sărbători, originea zilei cu mari reduceri de preţ fiind în SUA, unde prima vineri de după Ziua Recunoştinţei marchează debutul cumpărăturilor pentru Sărbătorile de iarnă, iar retailerii oferă discounturi semnificative.
“Black Friday” a fost organizat pentru prima oară în România în 2011, iar 2015 a fost anul în care vânzările online le-au depăşit, pentru prima dată, pe cele tradiţionale, valoarea cumpărăturilor situându-se la peste 100 de milioane de euro.
Evenimentul dedicat cumpărăturilor din ‘Vinerea Neagă’ este anunţat, în acest an, de către majoritatea retailerilor din România, în mediul online şi offline, pentru perioada 16 – 18 noiembrie, cu o săptămână mai devreme decât evenimentul tradiţional din SUA. AGERPRES