General Electric Healthcare a implementat la Iaşi un sistem modern de telemedicină

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

telemedicinaGeneral Electric Healthcare a implementat la Iaşi un sistem de telemedicină care, timp de trei ani, a asigurat gestionarea fluxului de informaţii cardiologice şi a salvat 500 de persoane din zona Moldovei, au declarat reprezentanţii companiei.

În mod concret, prin intermediul sistemului, medici de familie – în special din zone rurale sau izolate de un centru medical major – pot transmite EKG-uri ale pacienţilor unor cardiologi incluşi în program, pentru un diagnostic rapid.

Medicul de familie şi medicul specialist pot comunica pe un chat integrat în program, astfel încât conversaţia, dar şi datele pacientului pot fi înregistrate în dosarul bolnavului. Procesul poate fi, de asemenea, aplicat şi în alte ramuri medicale.

“Telemedicina are în centrul său pacientul, în special zona de prevenţie. (…) Nu este un proiect nou, deja au fost dezvoltate câteva proiecte în România”, a spus Cristian Colţeanu, preşedinte şi CEO GE România, Moldova, Bulgaria.

La rândul său, Adrian Brezulianu, managing director Greensoft, a spus că platforma “funcţionează non-stop de peste 3 ani”. Proiectul este implementat în şase judeţe din Moldova: Iaşi, Suceava, Botoşani, Neamţ, Bacău şi Vaslui, iar în program sunt implicaţi peste 240 de medici de familie care colaborează cu 10 cardiologi din municipiul Iaşi. Potrivit acestuia, în trei ani au fost depistaţi “peste 500 de pacienţi cu patologie cardiacă acută”, care au fost salvaţi în ceea ce specialiştii numesc “ora de aur”.

Acesta a arătat că, în prezent, serviciile de telemedicină nu sunt acoperite de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, iar programul GE Healthcare este finanţat din fonduri europene şi are un buget de aproximativ 1,2 milioane de euro.

Prezent la conferinţa ce a avut loc la Ambasada SUA, adjunctul şefului misiunii diplomatice a Statelor Unite ale Americii la Bucureşti, Dean Thompson, a vorbit despre modul în care telemedicina poate să îmbunătăţească serviciile medicale din România. “Serviciile medicale sunt un domeniu în care România se confruntă cu provocări, iar tehnologia şi dezvoltarea IT reprezintă câteva dintre soluţii”, a spus Thompson.

În opinia acestuia, ”doar serviciile IT nu compensează un sistem de sănătate subfinanţat”, dar aduc “eficienţă, un standard mai ridicat şi un control al costurilor, pe termen lung”. El a spus că E-health (procesul prin care medicii pot diagnostica pacienţi la distanţă, prin intermediul serviciilor de internet) este “prezentul şi viitorul medicinei”. Pentru implementarea unor programe de acest gen, a apreciat oficialul american, este nevoie de “alocări bugetare multianuale”.

La rândul său, Diana Loreta Păun, consilier de stat în Administraţia Prezidenţială, a spus că soluţiile de telemedicină favorizează în special pacienţii aflaţi în zonele izolate şi va duce, pe termen lung, “la o reducere importantă a costurilor pentru sistemul medical”.

Potrivit Euro Health Consumer Index din 2015, sistemul de telemedicină în România “nu are acoperire generală şi nu este adecvat promovat în rândul populaţiei”, a adăugat consilierul. “E nevoie de timp pentru acceptarea schimbării. (…) Avem un deficit major de medici pe specialităţi importante”, a susţinut ea.

Potrivit acesteia, telemedicina poate fi o soluţie, în contextul în care, în ţară, există “câteva sute de localităţi fără medici de familie”. “Chiar dacă ne mândrim cu internet de mare viteză, gradul de penetrare a acestui serviciu (e-health/ telemedicina – n.r.) este extrem de redus. (…) Este nevoie de inteligenţă instituţională pentru a putea valorifica oportunităţile”, a mai spus Diana Loreta Păun, adăugând că finanţarea unor proiecte de telemedicină se poate face prin fonduri europene. AGERPRES

765 Total Views 1 Views Today