ceasIndustria elvețiană de orologerie a înregistrat în 2015 prima scădere anuală a exporturilor după criza financiară globală, în condițiile în care producătorii au avut de suferit de pe urma aprecierii francului elvețian și a cererii slabe pe piețele importante din Europa și Asia.

Federația Industriei de Orologerie din Elveția (FHS) a informat că luna trecută livrările de ceasuri (un sinonim pentru exporturi – n.r.) au scăzut cu 3,8%, ceea ce a făcut ca pe ansamblul anului 2015 livrările să scadă cu 3,3% până la 21,52 miliarde franci (21,26 miliarde de dolari). În contrast, în 2014 exporturile de ceasuri elvețiene au atins o valoare record de 22,2 miliarde de franci, în creștere de 1,9% comparativ cu 2013.

Scăderea din 2015 a fost cauzată, în principal, de un declin de 9,1% a cererii în Asia, principala piață pentru ceasurile elvețiene, care anul trecut a fost responsabilă pentru o jumătate din totalul exporturilor. „În special evoluțiile de pe piața din Hong Kong au afectat puternic balanța totală”, a precizat FHS, adăugând că această piața cheie pentru ceasurile de lux s-a contractat cu 22,9% în 2015. De asemenea, exporturile spre China continentală au scăzut și ele cu 4,7% anul trecut.

Exporturile de ceasuri elvețiene spre zona euro s-au redus cu 6,7% în 2015, în condițiile în care francul elvețian s-a apreciat cu aproximativ 20% în raport cu moneda euro după decizia Băncii Naționale a Elveției de a abandona pragul minim de 1,20 franci pentru un euro pe care l-a apărat timp de trei ani. Aprecierea francului a dat o lovitură exporturilor Elveției, în condițiile în care 44% din aceste exporturi merg spre cele 19 state din zona euro.

„Această situație va continua să influențeze rezultatele industriei elvețiene de orologerie în prima parte a lui 2016, care va mai avea de suferit și de pe urma unui efect de bază nefavorabil. În consecință, în cel mai bun scenariu, exporturile de ceasuri elvețiene vor înregistra aceeași valoare în acest an ca și în 2015”, a avertizat FHS.

O altă problemă pentru industria elvețiană de orologerie este lansarea pe piață a Apple Watch, care a afectat în special vânzările de ceasuri din gama de preț 200-500 de franci și care a determinat o serie de producători precum Montblanc și TAG Heuer să lanseze propriile lor ceasuri inteligente. AGERPRES