Conform datelor monitorizate în retail de Nielsen România, 60% din piața totală de vin este reprezentată de vânzările de vin alb și 30% vin roșu. Conform declarațiilor consumatorilor însă, principalul criteriu de alegere a vinului este gustul.

Dar cine sunt consumatorii de vin? Bărbați, 35+ cu venit peste medie – acesta este segmentul ce tinde să aibă o pondere mai mare în rândul celor pe care îi numim heavy wine consumers, cei care beau vin de mai mult de zece ori pe lună. Totuși, cei care beau mai rar sunt și cei care sunt înclinați să investească mai mult într-un vin premium.

Majoritatea respondenților au declarat că aleg un vin mai scump mai ales în ocazii legate de business, în care ies cu colegii sau cliențîi.

Conform datelor Nielsen Retail Audit, 22% din totalul vânzărilor de vin în retail sunt la sticlă de plastic, așadar în segmentul Economy. 50% din respondenți declară că la ultima achiziție au plătit între 15 și 25 de lei pe litru.

Piața vinului este încă o piață în dezvoltare dacă ne uităm la datele oficiale. În România se consumă 20 de litri/capita pe an, în timp ce în Franța, țară în top 3 din punct de vedere consum de vin per capita, consumul este mai mult decât dublu.

Băutorii de vin sunt și băutori de bere: 40% din cei care au băut vin în ultimele trei luni au declarat că beau și bere, cu o frecvență de 2-3 ori pe săptămâna.Vinul și berea înseamnă lucruri diferite pentru consumator. Berea este percepută ca o băutură pentru toată lumea și toate ocaziile, cu un preț convenabil. Vinul este asociat deseori cu masa, dar și cu ocaziile de sărbătoare.

Principala barieră în a alege mai des vinul în locul altor băuturi este lipsa de cunoaștere în ce privește potrivirea cu o anume ocazie sau anumite feluri de mâncare. 53% din respondenți afirmă că plănuiesc să își cultive cunoștințele necesare alegerii corecte a unui vin, însă învățarea este un proces ce presupune o investiție de timp și efort.

Cercetarea s-a realizat pe un eșantion de 800 respondenți (70% bărbați și 30% femei), reprezentativ la nivel total urban. Datele au fost colectate în luna mai, prin chestionar online autoaplicat.